Isnin, 1 Ogos 2011

ALIH BENTUK TEKS DIALOG

Alih bentuk bahasa petikan di bawah ini ke dalam bentuk prosa biasa.

Sahak :              Kalau Datuk Alim jadi wakil rakyat, ada canlah saya naik gaji.

Datuk Alim :    Huh!..kerja kau tak ada lain, belum apa-apa gaji yang kau kira! Kalau aku jadi wakil  rakyat, gaji kau tak akan naik.

Sahak :              (Sahak tersipu) Tak kan nak makan seorang, Datuk?

Datuk Alim:      Gaji kau akan jadi dua! Satu imbuhan sebagai pemandu aku, dan satu lagi gaji drebar    wakil rakyat.

Sahak :              kalau macam tu kira jadi, Datuk boleh  goyang kaki, pasti menang! Serahkan                    pada   saya.

Datuk Alim :     Macam mana?

Sahak :              Macam Datuk suruh saya buat untuk menangkan Yang Berhormat Haji Karim dulu, nak jatuhkannya lagi senang!

 Datuk Alim hanya menepuk dan mencengkam bahu Sahak lalu menghala langkah ke keretanya.


Nota:
Teks di atas telah diubahsuai daripada teks cerpen/kreatif.
Anda boleh cuba menjawab latihan tambahan dan emailkan jawapan anda kepada: scheothman68@gmail.com

Tiada ulasan: