TUTORIAL HUJUNG MINGGU :
MENENTUKAN KUALITI JAWAPAN ALIH BENTUK TEKS
Sebagaimana yang telah dipelajari dan bimbingan dalam kelas, dua soalan akan dikemukakan dalam Bahagian C (Soalan Alih Bentuk teks) yang menawarkan 15 markah penuh setiap satunya. Anda hanya perlu menjawab satu soalan sahaja sama ada soalan no 6 atau no 7 berdasarkan bentuk teks mana yang anda betul-betul kuasai.
Hampir setiap tahun bentuk teks berbeza, tetapi jika kita analisis ada kecenderungan teks-teks tertentu yang agak kerap dikemukakan dalam soalan STPM. Bentuk teks dialog saya lihat menjadi ‘popular’ dalam soalan BM kertas 2 STPM. Tetapi itu bukanlah satu ukuran semestinya begitu. Sebagai pelajar kita tidak boleh terperangkap dengan andaian dan budaya soalan ‘spot’. Oleh itu persiapkan diri dengan berbimbingkan guru/pensyarah supaya anda betul-betul memahami kaedah dan teknik menyampaikan jawapan yang berkesan lagi berkualiti malah menepati taraf kualiti jawapan yang sebenar.
Kita akui tidak semua pelajar mampu ‘menguasai’ semua bentuk teks yang ada dalam sukatan pelajaran itu, contohnya ada pelajar yang tidak memahami teks prosa klasik dengan alasan tidak pernah membaca teks klasik sebelum ini. Tetapi hendak seribu daya...kan.
Cuba anda analisis tahap kualiti jawapan latihan anda berdasarkan contoh cara pemberian markah untuk Bahagian C seperti di bawah ini:
MARKAH PENILAIAN :
5 markah ISI,
10 markah PersembahanPenilaian Isi (5 markah)
Krieria Jawapan | Taraf | Markah |
Isi tepat, tidak terpesong atau tidak ada isi tertinggal | Amat baik | 5 |
Isi keseluruhan masih tepat, tetapi sedikit isi/fakta tertinggal atau kurang tepat | Baik | 4 |
Keseluruhan isi masih baik, namum sebahagian sahaja isi/fakta tertinggal | Sederhana | 3 |
Isi tidak tepat, banyak isi/fakta terpesong | Lemah | 2 |
Secara keseluruhan ini tidak tepat / sipi / terpesong / tertinggal | Amat lemah | 1 |
Anda boleh mencuba menyemak jawapan anda. Jawapan anda berada dalam kriteria mana. Sekiranya jawapan anda berada pada tahap markah 3 dan ke bawah, sebaiknya baiki jawapan dengan melengkapkan isi yang menepati teks asal. Berbincangkan dengan rakan-rakan atau dapatkan bimbingan guru anda.
Kriteria Persembahan Isi | Taraf | Markah |
ü Jalinan jawapan kemas ü Tidak ada sebarang kesalahan bahasa ü Bentuk alih bahasa tepat | Amat baik | 9 – 10 |
ü Jalinan jawapan masih kemas ü Ada kesalahan bahasa tetapi tidak serius ü Bentuk alih bahasa tepat | Baik | 7 – 8 |
ü Jalinan jawapan kurang kemas ü Beberapa kesalahan bahasa tetapi tidak menjejaskan isi jawapan ü Bentuk alih bahasa kurang tepat/kurang sesuai | Sederhana | 5 – 6 |
ü Jaminan jawapan kurang kemas ü Banyak kesalahan bahasa serius dikesan ü Bentuk alih bahasa tidak tepat | Lemah | 3 – 4 |
ü Jalinan jawapan keseluruhan tidak kemas ü Banyak kesalahan bahasa yang serius sehingga menjejaskan/merosakkan isi jawapan ü Bentuk alih bahasa salah/terpesong | Amat lemah | 1 – 2 |
Jika sukar menilai persembahan jawapan anda sebaiknya minta bantuan guru/pensyarah anda.
Catatan:
Sekiranya anda menjawab dengan menyalin keseluruhan teks asal, jawapan anda hanyak layak diberi 1 markah sahaja. Jika anda mengemukakan jawapan dalam bentuk ulasan, laporan ataupun ringkasan, jawapan anda hanya layak diberi 2 markah |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan