Selasa, 10 Mei 2011

Sambungan.... Telekomunikasi Elektronik

Dampak Negetif

Sejauhmana Telekomunikasi Elektronik memberi kesan baik kepada penguna telah kita huraikan dalam paparan sebelum ini,namun kita juga boleh bincang dari sudut dampak negetifnya, kerana sesuatu alat atau kemudahan tetap saja ada impak buruknya andaikata pengguna tidak prihatin.

Antara dampak negetif yang boleh kita lihat ialah:

  1. Menjadi saluran atau wadah yang amat mudah untuk sesiapa sahaja menyampaikan maklumat atau mesej yang tidak baik, berbentuk fitnah, untuk menjatuhkan pihak lawan dan penipuan. Kebelakangan ini kita sering terbaca berita berkaitan penyalahgunaan media maya untuk menyebarkan berita atau maklumat yang tidak betul dan palsu sama ada dalam dunia politik, hiburan dan perniagaan, malah berlaku juga perbuatan menabur fitnah dalam institusi kemasyarakatan dan kekeluargaan. Penyebaran fitnah dan sebagainya ini boleh dilakukan melalui mesej dalam telefon, e-mail, dan yang paling popular sekarang ini penggunaan blog sebagia wadah menyebarkan fitnah kerana saluran ini boleh di capai atau di akses sesiapa sahaja malah nampak lebih berkesan dengan sisipan gambar dan video yang berkaitan. Lawan dan musuh  politik sering menggunakan blog untuk tujuan politik mereka. Jika kita lihat dalam konteks hubungan dalam komuniti, keluarga dan rakan juga memberi kesan buruk seperti permusuhan yang boleh membabaitkan pergaduhan besar antara kaum dalam masyarakat jika fitnah itu mengaitkan isu perkauman dan keagamaan. Hubungan kekeluargaan dan sahabat handai juga boleh terjejas danterputus sekiranya berlaku fitnah melalui media ini berlaku.
  2. Penyebaran maklumat dan berita tidak dapat disekat dalam jangka masa singkat. Apa lagi sekiranya maklumat itu boleh menjejaskan pelbagai pihak. Semua gambar, video dan apa sahaja bentuk audio dan visual boleh dikirim dan dipaparkan seperti melalui facebook, u-tube yang sangat efisen dan mudah penggunaannya sekarang ini. Pihak berkuasa mungkin memerlukan sedikit masa untuk menyekat penyebaran maklumat tersebut. Penyebaran unsur-unsur lucah juga berlaku dengan mudah sekarang ini, apa lagi pihak kerajaan dalam mengamalkan dasar 'langit terbuka' belum bercadang menyekat kemasukan laman web lucah atau porno dari luar negara. Malah pengguna juga mudah untuk 'link' dengan penerbit majalah-majalah berunsur lucah seperti playboy dan penthouse. sekiranya kita sebagai pengguna mengambil sikap mengambil peluang dengan apa yang dihidangkan itu bertambah berleluasa lagi penyebaran maklumat yang tidak sesuai itu.
  3. Membuang masa. sesiapa sahaja boleh leka keseronokan melayari facebook, twitter dan menghantar e-mail tanpa mengira masa dan tempat. Golongan pelajar boleh terjejas pembelajaran mereka sekiranya masa senggang yang sepatutnya dengan aktiviti bermanfaat dan berkualiti banyak dihabiskan dengan aktiviti tersebut. Bukan itu sahaja boleh memburukkan lagi sekiranya mereka cuba mempraktikkan apa yang dilihat dan dibaca melalui internet tadi, seperti perbuatan cabul, rogol atau keganasan lain. bagi mereka yang bekerja di pejabat juga mengalami situasi buruk ini. Dilaporkan ramai kakitangan awam banyak menghabiskan masa dengan berfacebook dan melayari internet semasa bekerja. Ini pastinya boleh mengganggu prestasi kerja, banyak urusan tergendala dan menimbulkan rasa tidak puas hati kalangan orang ramai.
  4. Lain-lain kesan negetif boleh kita bincangkan ialah berlaku aktiviti pencerobohan atau pengondam internet. Dalam aspek perniagaan dan urusan kerajaan boleh berlaku pencerobohan dan 'penjualan' maklumat kepada pihak luar atau musuh.
Oleh itu, Waspadalah sekiranya kita seorang yang aktif dalam menggunakan komunikasi secara elektronik ini kerana buka saja untuk kemudahan akses maklumat dan berseronok, silap langkah kita atau pengguna dan negara boleh kerugian dalam sekelip mata sahaja.

Nota : Sumber daripada pelbagai bahan bacaan.

Tiada ulasan: