Rabu, 15 Jun 2011

MEMBINA KARANGAN

Struktur Karangan

Anda sudah tahu dalam karangan terdapat tiga bahagian: Pengenalan/Pendahuluan karangan, isi-isi/ tubuh karangan, dan penutup/kesimpulan. Sebenarnya masih ramai pelajar STPM yang tidak menguasai atau memahami struktur karangan ini. Percaya atau tidak, sekiranya anda membaca dan memeriksa karangan rakan anda pasti akan temui sebilangan karangan yang setaraf karangan PMR (satu muka halaman kertas) dan tidak menunjukkan struktur yang betul dan berkesan.

Ya, sekiranya anda sudah tahu dan sering menghasilkan karangan yang baik, adakah anda tahu akan ciri-ciri dan fungsi tiap-tiap  bahagian itu? Setakat kita tahu struktur karangan bukanlah ukuran anda boleh menghasilkan karangan yang berkualiti dan mencapai jumlah perkataan yang dikehendaki. Tidak terlampau sekiranya saya mengatakan para pelajar perlu benar-benar memahami dan menguasai fungsi serta ciri-ciri setiap bahagia struktur karangan tersebut. Kenapa begitu, sebabnya anda perlu menghasilkan sebuah karangan yang utuh dari aspek kerelevanan(pendahuluan, isi, dan penutup), pengolahan yang baik dan berkesan, pemerengganan yang baik dan memaparkan tatabahasa yang betul (kesalahan yang minima). Itulah tujuan anda menulis karangan.

Struktur karangan yang biasa peringkat STPM ialah berstruktur 1 - 5 - 1:  1 peranggan pendahuluan(P1), 5 perenggan isi(P2-P6), dan 1 peranggan penutup/kesimpulan (P7).


PENDAHULUAN -----P1

ISI 1                       -----P2 
ISI 2                       -----P3
ISI 3                       -----P4
ISI 4                       -----P5
ISI 5                       -----P6

PENUTUP             -----P7














1. Pendahuluan
Setiap perkara harus ada pemulanya. Tanpa pemula sesuatu itu tidak dapat dilihat, difahami, dan diketuhui apa yang hendak disampaikan. Dalam konteks ini pendahuluan adalah cerminan awal tentang apa yang akan kita terangkan dalam huraian seterusnya. Pendahuluan merupakan pemula, kepala atau dasar pemikiran utama sebelum kita mnengutarakan hujah-hujah seterusnya. Gambaran pendahuluan yang mantap, berkesan, jitu, dan disertakan fakta yang terkini akan membantu menyerlahkan ketajaman pendahuluan. Sebaliknya, persoalan pokok yang hambar dan fakta yang dibuat secara umum akan menjejaskan keseluruhan pendahuluan. Jadi, antara fungsi pendahuluan adalah untuk mengutarakan persoalan pokok berdasarkan kehendak soalan, dihurai bersulamkan diksi yang sesuai bagi menjelaskan persoalan pokok, ditunjangi fakta berupa contoh dan statistik yang yang sesuai dari sumber yang boleh dipercayai. Akhirnya diakhiri dengan unsur kesimpulan kecil yang mengacu kepada arah tuju perenggan berikutnya.
Isi
Pendahuluan : Persoalan pokok/utama
                         Huraian persoalan pokok/utama
                         Penjelasan huraian (jika perlu)
                         Contoh/statistik (sebaiknya nyatakan sumber)
                         kesimpulan kecil

2. Isi

Peringkat STPM memerlukan anda mengemukakan sekurang-kurangnya 5 isi sebagai hujah untuk menyokong atau menenrangkan tentang isu utama berdasarkan soalan dan jenis karangan yang dikemukakan. Setiap isi hendaklah dihuraikan dalam satu perenggan lengkap dan utuh. Pastikan setiap isi yang dikemukakan relevan dan tidak bercampur beberapa isi. Biasanya berlaku percampuran lebih satu isi dalam satu perenggan apabla pelajar gagal menghurai isi utama selengkapnya atau kadang-kadang pelajar menganggap perkara yang dikemukakan itu adalah huraian, tetapi sebenarnya adalah isi utama. Hal ini biasa terjadi sekiranya anda kurang membuat rujukan. Sepatutnya dalam satu perenggan hanya menumpukan atau berfokus kepada satu isi sahaja.

Setiap isi adalah kesinambungan kepada isi dalam perenggan yang sebelumnya. Oleh itu, setiap akhir perenggan harus ada kesimpulan kecil/ayat topik sebagai contohnya, "Faktor yang lain akan diterangkan dalam perenggan berikutnya". Terdapat pelbagai bentuk ayat yang menggambarkan ayat topik dan kesimpulan kecil tersebut, anda perlu sesuaikan mengikut kehendak soalan. Sebaiknya janganlah mengulangi ayat yang sama, bina berdasarkan penanda wacana yang sesuai dan susunan ayat yang bervariasi tetapi menggambarkan kesimpulan kecil atau ayat topik.  Ayat inilah yang menggambarkan kohesi atau keterkaitan/kesinambungan/bertautan antara perenggan.

Gambaran ringkas struktur isi:

                                               Isi utama
                                               Pernyataan/penegasan isi
                                               Huraian
                                               Fakta/contoh/statistik
                                               Kesimpulan kecil/ayat topik

3. Penutup/Kesimpulan

Perenggan penutup bukan lagi ruang untuk anda mengemukakan isi. Bahagian ini akan memaparkan rumusan bagi semua isi dan huraian yang telah disampaikan dalam perenggan sebelumnya. Kesimpulan hendaklah memaparkan pendirian/penegasan serta harapan tentang tajuk yang anda bincangkan. Ciri penting kepada perenggan ini ialah perkataan awal yang digunakan: Sebagai kesimpulannya..., Sebagai penutup...,Jelaslah bahawa...,Demikianlah..., Sebagai mengakhiri ucapan saya..., dan sebagainya.
bersambung:

Tiada ulasan: